урок № 5 (гр.2/22) О.П.

  Урок № 5 

20.09.2022

Тема: Відомості про потенціал небезпек.

Загальні відомості про потенціал небезпек. Психологія безпеки

Загальні відомості про потенціал небезпек. Психологія безпеки

Небезпеки та їх класифікація

Одним із найважливіших завдань охорони праці є забезпечення таких умов праці, які б виключали можливість дії на працівників різних небезпечних і шкідливих виробничих факторів.

Згідно з аксіомою про потенційну небезпеку будь-яка діяльність людини характеризується певною імовірністю прояви небезпеки, тобто абсолютної безпеки не існує. Кожен з нас вже не раз мав змогу переконатись в достовірності цього твердження. В процесі життєдіяльності людину постійно супроводжують ті чи інші небезпеки. Тому вивчення їх особливостей, умов прояву, наслідки впливу – одне з основних завдань БЖД.

Небезпека (danger) – це явища, процеси, об’єкти, які здатні за певних умов завдавати шкоди здоров’ю людини як відразу, так і в майбутньому, тобто викликати небажані наслідки.

Оскільки номенклатура небезпек, які можуть мати місце в процесі життєдіяльності людини нараховує понад 150 назв, то виникла необхідність у створенні їх класифікації. На сьогодні чіткого поділу небезпек за відповідними ознаками ще не існує, тому в загальному їх класифікують:

  • за сферою (джерелом) походження: природна, техногенна, соціальна та ін.;
  • за часом прояву: імпульсні, кумулятивні;
  • за локалізацією: пов’язані з космосом, атмо-, гідро-, літосферою;
  • за наслідками: захворювання, травми, смертельні випадки, аварії, пожежі;
  • за збитками: соціальні, екологічні, технічні та ін.;
  • за сферою прояву: побутова, виробнича, спортивна тощо;
  • за структурою: прості, складні, похідні;
  • за характером дії на людину: активні та пасивні (останні активізуються за рахунок енергії, носієм якої є сама людина, що наражається на гострі, ріжучі нерухомі елементи, ями, ухили, нерівності поверхні тощо).

Необхідно також розрізняти потенційні та реальні небезпеки. Зокрема, потенційно небезпечними в сучасному помешканні є газова плита, електроприлади (телевізор, холодильник та ін.), медикаменти в аптечці, пожежонебезпечні рідини, що використовуються в побуті тощо. Однак наявність потенційної небезпеки не завжди супроводжується її негативним впливом на людину. Потрібна причина (умова), при якій потенційна небезпека переходить в реальну, своєрідний “пусковий механізм”. Тому тріада “небезпека – причина – небажаний результат” – це логічний процес розвитку, що реалізовує потенційну небезпеку в реальну загрозу чи наслідки. Прикладом таких тріад можуть бути:

  • витікання газу з газової плити – іскра – вибух;
  • електричний струм – коротке замикання – ураження;
  • медикаменти – прийняття надмірної дози – отруєння і т. д.

Слід зазначити, що небезпека, як правило, проявляється у визначеній просторовій області, яка отримала назву небезпечна зона. Найбільш небезпечна ситуація для людини виникає за таких умов:

  • небезпека реально існує;
  • людина знаходиться в зоні дії небезпеки;
  • людина не має достатніх засобів захисту.

Ступінь несприятливого впливу небезпеки на людину залежить від об’єктивних та суб’єктивних чинників. До об’єктивних чинників належать регіонально-геологічні, природно-кліматичні, рівень техногенного навантаження, агресивність зовнішнього середовища та ін. Суб’єктивні чинники включають: своєчасність отримання інформації про небезпеку, наявність засобів захисту, прогноз розвитку небезпечної ситуації та прийняття необхідних заходів захисту, створення рятувальних служб тощо.

Основні джерела небезпеки

Джерелами небезпек є природні ресурси та явища, елементи техногенного середовища, людські дії, що криють у собі загрозу небезпеки. Найбільш вдалою класифікацією небезпек життєдіяльності людства є така, згадно з якою небезпеки поділяються на чотири групи: природні, техногенні, соціально-політичні, комбіновані.

Природні джерела небезпеки – це природні об’єкти, явища природи та стихійні лиха, які становлять загрозу для життя чи здоров’я людини (землетруси, зсуви, вулкани, повені, снігові лавини, шторми, урагани, зливи, град, тумани, ожеледі, блискавки, астероїди, сонячне та космічне випромінювання, небезпечні рослини, тварини, риби, комахи, грибки, бактерії, віруси, заразні хвороби тварин та рослин).

Техногенні джерела небезпеки – це небезпечні пов’язані з використанням транспортних засобів, з експлуатацією підіймально-транспортного обладнання, використанням горючих, легкозаймистих і вибухонебезпечних речовин та матеріалів, з використанням процесів, що відбуваються при підвищених температурах та підвищеному тиску, з використанням електричної енергії, хімічних речовин, різних видів випромінювання (іонізуючого, електромагнітного, акустичного). До них відносяться всі небезпеки пов’язані з впливом на людину об’єктів матеріально-культурного середовища.

Психологія безпеки праці

Техніка безпеки - сукупність заходів і правил щодо забезпечення гідного рівня безпеки праці, захисту від виробничих травм, яка підвищує продуктивність праці в цілому. Техніка безпеки спирається на певні вимоги до специфіки діяльності підприємства, умовами праці та кількістю працівників підприємства. Дотримання правил техніки безпеки знижує ризик травматизму на підприємстві, що стимулює людину на нестандартні підходи до роботи, а облік психологічних і культурних аспектів в роботі організації дозволяє підвищити ефективність виробництва, мотивацію праці і прихильність працівників до підприємства.

Усі виробничі об'єкти і засоби виробництва приймаються в експлуатацію лише за наявності сертифіката безпеки. В організаціях, де чисельність працівників перевищує 100 осіб, в обов'язковому порядку створюється комітет (комісія) з охорони праці.

Кожен керівник організації зобов'язаний виконувати низку завдань щодо безпеки праці в межах існуючої техніки безпеки робочих місць. Головним чином ці завдання покликані уберегти працівника від травм і загибелі.

На підприємствах можна виділити два види порушень безпеки праці: аварійна ситуація і помилка працівника.

Основними причинами виникнення аварійної ситуації та травматизму можна вважати: напруженість праці, особливості технічного забезпечення, соціально-психологічні умови, негативний вплив санітарно-гігієнічних умов.

Кожен працівник має право працювати на безпечних для здоров'я робочих місцях.


Домашнє завдання: скласти конспект уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Моя електронна адреса: boris.spektorov@gmail.com